Choď na obsah Choď na menu
 


Všeobecne

 

Obrázok

Železo má v biogenéze tvorstva kľúčové postavenie. Kým horčík má výsostné postavenie v rastlinnej ríši vďaka jeho katalytickej práci v asimilačných orgánoch v chlorofyle, železo má výsostné postavenie v živočíšnej ríši, a to kvôli jeho katalytickej práci v najcennejšej tekutine, v krvi, obsahujúcej hemoglobín. Ten ako je známe, viaže na seba kyslík a červenými krvinkami je prenášaný do každej bunky v organizme. Bunky, ktoré nie sú okysličované, odumierajú. Železo plní aj ďalšie funkcie. Železo sa v organizme nachádza v troch formách: v hemovej, viazanej v hemoglobíne, vo funkčnej forme, nachádzajúcej sa v myoglobíne v svaloch a v enzýmoch, napr. V kataláze a v zásobnej forme a to v pečeni (feritín), makrofágoch (hemosiderín, feritín) a v iných orgánoch. Železo sa vo väčšom množstve nachádza tiež v žalúdku a v tenkom čreve a v jadre buniek (purinové nukleotidy).

Hlavný význam železa spočíva v jeho prítomnosti v hemoglobíne a vo funkcii zabezpečovať prenos kyslíka z pľúc do celého organizmu, najmä do mozgu, ktorého činnosť by sa bez kyslíka v krátkom čase zastavila.

zelezo.jpg

Funkcie:

  • prenos kyslíka

  • podporuje normálny vývoj plodu a detí

  • zabezpečuje normálnu činnosť organizmu, najmä mozgu, svalov, štítnej žľazy a orgánov imunitného systému

  • podieľa sa na tvorbe energie

  • má kladný vplyv na kožu, vlasy a nechty

  • potláča únavu a predchádza chudokrvnosti

  • podporuje duševnú činnosť, znižuje únavu a chráni pred duševnými chorobami

     

Denná potreba

Dávkovanie železa je závislé od viacerých okolností, najmä však od možnosti zabezpečovania jeho vstrebávania, ktoré je u železa, podobne ako u vápnika, slabé. U dospelých sa odporúčajú dávky 10 -15 mg, u detí 8 - 15 mg, u tehotných žien 30 - 40 mg, u dojčiacich matiek 10 - 25 mg a u výkonných športovcov až 20 -30 mg denne.

Výskyt

Zdroje železa sú ľahko prístupné pretože už len obilniny obsahujú dostatočné množstvo: pšenica(3,1), ryža(8), pšeničné otruby(13). Ďalej fazuľa(6,7), sójové bôby(8,4), šošovica(7,6), semená tekvice(112). Hodnoty sú uvedené v mg/100g.

Príznaky pri nedostatku

Nedostatok železa sa prejavuje príznakmi ako: chudokrvnosť, spomalenie rastu a vývoja, telesná slabosť, lámanie a padavosť vlasov, krehkosť a nepravidelný rast nechtov, lámavosť kostí, obezita, zápaly ústnej dutiny, ťažkosti s prehĺtaním, tráviace ťažkosti, únava, závrate, spomalené reakcie, nervozita, bledosť a dýchavičnosť. Pri chronickom nedostatku nastáva poškodenie CNS.

Príznaky pri prebytku

Prebytok železa predávkovaním spôsobuje v tkanivách tvorbu voľných radikálov, čo býva príčinou mnohých ochorení vrátane takých akými sú: rakovina, srdcové choroby, skracovanie životnosti buniek a života organizmu.. Ukladanie v tkanivách spôsobuje bronzovú pigmentáciu kože, cirhózu pečene, cukrovku a srdcové poruchy. Okrem toho môže byť železo v nadmernom množstve ukladané aj v slezine, v žalúdočnej a črevnej sliznici a v kostnej dreni, čo spôsobuje narušenie normálnej funkcie postihnutých orgánov.