Choď na obsah Choď na menu
 


Vitamín B2

Vitamín B2 (riboflavín) hrá dôležitú úlohu pri telesnom raste, obnove červených krviniek a uvolňovaní energie zo sacharidov. Dôležitým zdrojom riboflavínu je mäso, vajcia, orechy, listová zelenina a mliečne výrobky. Nedostatok vitamínu nie je frekventovaný, pretože ho obsahuje väčšina potravín. K príznakom nedostatku patrí suchá, popraskaná koža a precitlivenosť očí na prudké svetlo.

vitamin_b2_riboflavin.jpg

Definícia:

Synonymum: riboflavín
Vitamín B2 je vo vode rozpustný vitamín, skladovaný vo veľmi malom množstve v ľadvinách, srdci a pečeni.
Deriváty flavín-mononukleotid (FMN) a flavín-adenín-dinukleotid (FAD)

Biochemické funkcie:

  • nezastupiteľný hlavný koenzým v procese bunkového dýchania
  • transport elektrónov
  • syntéza a oxidácia mastných kyselín
  • oxidácia aminokyselín
  • FMN a FAD sú koenzýmy alebo súčasti flavoproteínov alebo flavínových enzýmov v oxidatívnom metabolizme aminokyselín, pri prenose ubichinónov a tvorbe peroxidu vodíka.
  • Spolu s vitamínom A chráni slizničnú výstelku dýchacieho, tráviaceho a močového ústrojenstva, endotel obehového a nervového systému, kožu a oči.
  • Spolupôsobí pri regulácii syntézy dôležitých hormónov: somatotropného hormónu, tyroxínu a inzulínu

Výskyt v potrave:

Potraviny živočíšneho a rastlinného pôvodu, obzvlášť mlieko a mliečne výrobky, bravčové mäso a hydina, kvasnice, hovädzia pečeň, srdce a ľadviny, baranina, jahňacina, morské ryby (napr. sleď, makrela, losos), vajcia, celozrnné výrobky, brokolica, vlašské orechy.

Nároky:

Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 1,5 mg

Bezpečnosť:

Tolerovaná horná hranica príjmu: 60 mg/deň

Rizikové skupiny:

  • starší ľudia
  • mladšie ženy, obzvlášť v prípade užívania antikoncepcie
  • ku zvýšenej potrebe vitamínu B2 dochádza v tehotenstve, pri dojčení, náročných športových výkonoch, vysokom príjme bielkovín v strave, chronickej dialýze
  • pri poruche vstrebávania (malabsorpcii), fototerapii novorodencov s hyperbilirubinémiou a pri chronickom užívaní liekov (napr. perorálna antikoncepcia, tricyklické antidepresíva)

Príznaky nedostatku:

  • závažné poruchy osobnosti v dôsledku metabolického poškodenia nervových buniek
  • poruchy rastu, zápalové procesy na slizniciach (defekty na perách, v ústach, očiach, na koži)
  • únava, strata chuti do jedla, zažívacie poruchy, úzkosť a hypertenzia
  • porucha vstrebávania železa v čreve
  • v závažných prípadoch anémie

Príznaky hypervitaminózy:

  • Nie sú známe.

Literatúra:

  • Institute of Medicine, Dietary Reference Intakes, National Academy Press, 1997
  • Pschyrembel. Wörterbuch der Naturheilkunde, de Gruyter, 2000
  • Gröber U. Orthomolekulare Medizin, Wiss. Verl. Ges., 2000
  • Biesalski H K. Ernährungsmedizin, Thieme, 1999
  • RDA. National Academy Press, 1989
  • Beck L. The Complete Idiot's Guide to Total Nutrition for Canadians, 2000
  • Rodwell Williams S. Nutrition and Diet Therapy, 1993
  • Combs G G. The Vitamins, 1992