Choď na obsah Choď na menu
 


produkty-pre-zeny.jpg

 

Horčík

Horčík je nenahraditeľný pre množstvo telesných funkcií, vrátane prenosu nervových impulzov, tvorby zubov a kostí a svalových sťahov. Horčík je potrebný pre veľký počet biochemických reakcií v rámci metabolizmu. Zdrojom horčíku sú orechy, obilniny, listová zelenina. Nedostatok môže viesť k neuromuskulárnej disfunkcii.

horcik_magnezium.jpg

Definícia:

Horčík je minerál.
Popri draslíku je najdôležitejším vnútrobunkovým minerálom (väčšina je v kostiach).
Ľudské telo obsahuje 25 g.
Najbohatšie na horčík sú srdečný sval, kostra, mozog, pečeň, ľadviny.

Biochemická funkcia:

  • aktivuje viac než 300 enzýmov
  • dôležitý pre tvorbu energie
  • stabilizuje bunkové membrány interakciou s fosfolipidmi
  • dôležitý faktor prenosu vedenia
  • fyziologický antagonista vápniku
  • syntéza bielkovín a nukleových kyselín
  • pôsobí proti poruchám srdečného rytmu

Výskyt v potrave:

Pšeničné klíčky, obilie, ryža, banány.

Potreba:

Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 300 mg/deň

Bezpečnosť:

Tolerovaná horná hranica príjmu: 350 mg/deň

Nesmie sa podávať:

  • pri narušenej funkcii ľadvín
  • pomalý chod srdca

Rizikové skupiny:

  • nedostatok horčíku je veľmi rozšírený
  • lieky (preháňadlá, antikoncepcia, aminoglykosidy, diuretiká)
  • tehotenstvo, kojenie, veľké športové výkony
  • postihnutie čriev (Crohnova choroba)
  • nedostatok vitamínov skupiny B (najmä B1 a B6)
  • hyperparatyreóza
  • znížené vstrebávanie (vysoký príjem vápniku, bielkovín)
  • vysoký príjem alkoholu
  • ochorenie ľadvín
  • hnačka, zvracanie, mentálna anorexia, diabetes mellitus (cukrovka)

Príznaky nedostatku:

  • arytmia, tachykardia, zvýšený krvný tlak
  • hnačka, zápcha
  • ťažkosti so sústredením, depresia, vysoká citlivosť na stres
  • bolesti hlavy, migréna
  • poruchy spánku, podráždenosť
  • svalové kŕče, tetánia
  • predmenštruálny syndróm
  • strata draslíku
  • nedostatok vápniku

Príznaky predávkovania:

Zriedkavo, len pri prísune potravou

Vymedzenie:

Zmyslom tejto stránky je edukácia užívateľa. Jej zámerom nie je nahrádzať konzultáciu s kvalifikovaným zdravotníkom. Obsah stránky nepredstavuje názor spoločnosti Pharmaton, ale súčasný stav poznania.

Literatúra:

  • Institute of Medicine, Dietary Reference Intakes, National Academy Press, 1997
  • Pschyrembel. Wörterbuch der Naturheilkunde, de Gruyter, 2000
  • Gröber U. Orthomolekulare Medizin, Wiss. Verl. Ges., 2000
  • Biesalski H K. Ernährungsmedizin, Thieme, 1999
  • RDA. National Academy Press, 1989
  • Beck L. The Complete Idiot's Guide to Total Nutrition for Canadians, 2000
  • Rodwell Williams S. Nutrition and Diet Therapy, 1993
  • Combs G G. The Vitamins, 1992

Časť I.

Počet, ľudí, ktorí využívajú najrôznejšie vitamínové doplnky s obsahom horčíka, aby doplnili túto dôležitú minerálnu látku, sa neustále zvyšuje.Vedeli ste však, že horčík musí byť viazaný na inú látku alebo minerálne látky, predtým, než môže byť absorbovaný ľudským telom?

V tomto článku vám práve popíšeme najlepšie a najhoršie možné formy horčíka a aj ich zdroje.

Popri draslíku je horčík najdôležitejším vnútrobunkovým minerálom a je nenahraditeľný pre množstvo telesných funkcií, vrátane prenosu nervových impulzov, tvorby zubov a kostí a svalových sťahov. Je tiež dôležitý pre naše nervy, transportuje cukor do buniek a asistuje pri jeho premene na energiu. Podporuje aj účinok inzulínu. Vďaka nemu sa zlepšuje využitie kyslíka v bunkách. Bez horčíka nefunguje správne ani trávenie. Pomáha pri vstrebávaní vápnika, jeden bez druhého v tele nemôžu správne fungovať. Tiež pomáha udržať naše zuby zdravé, pretože chráni zubnú sklovinu a zvyšuje odolnosť voči zubným kazom. Zlepšuje aj pamäť a úsudok. Upravuje krvný tlak a pomáha zlepšovať srdečnú činnosť. S lecitínom a vitamínom B6 upravuje cholesterol, reguluje funkciu štítnej žľazy, u mužov sa podieľa na správnom fungovaní prostaty a alergikom pomáha pri precitlivenosti na alergény.

Funkcie v organizme:

– pomáha pri prevencii srdcových chorôb a arytmií

– zmierňuje príznaky chronickej únavy

– znižuje krvný tlak

– pomáha v prevencii cukrovky

– aktivátor enzýmov, zúčastňuje sa vyše 100 enzymatických procesov

– nevyhnutný pre tvorbu kostí, zubov, chrupaviek

– významný pre nervovo-svalovú činnosť, utišuje nervový systém

– podporuje činnosť čriev, žlčníka a močového mechúra

– regulátor výmeny vápnika

– dôležitý pre tvorbu ochranných látok

Vzťah medzi prijímaným množstvom vápnika a horčíka musí byť v pomere 2:1. Vápnik a horčík sa zlučujú s albumínmi bielkovín, a keď je bielkovín málo, vylučujú sa z organizmu.Horčík sa musí podávať spolu s vitamínom E, C a s vitamínmi B2 a B6.

Nedostatok:

Ak ho máme nedostatok, tak to zhoršuje priebeh každého ochorenia, horčík je totiž prítomný vo väčšine biochemických reakcií v tele. Veľkou konzumáciou živočíšnych bielkovín a tukov ochudobňujeme naše telo o horčík. Taktiež častým užívaním liekov, antibiotík, antikoncepčnými tabletkami, ale aj konzumáciou chemických prísad v jedle, alkoholom. Nedostatok horčíku možno bežne pozorovať u osôb pod stresom, a u osôb ktoré konzumujú mnoho sladkostí a bielej múky.

Nedostatok horčíka spôsobuje u človeka nepravidelný srdcový rytmus, srdcové infarkty, ochabnuté svaly, neobvyklú slabosť, nepríjemné kŕče, ale aj nočné pomočovanie a obličkové kamene.

Príznaky nadbytku:

Nadbytok horčíku môže spôsobiť hnačky a nevoľnosť. Závažnejšie vedľajšie účinky sú svalová slabosť, letargia, zmätenosť a dýchacie problémy, ktoré vznikajú, ak organizmus nedokáže vysoké dávky horčíka spracovať.

Zdroje:

Jeho dobrým zdrojom sú orechy, pšeničné klíčky, obilie, ryža, banány, sezamové semeno, droždie, morská soľ, strukoviny, ovsenné vločky, celé zrná, otruby, tmavozelená listová zelenina, sója, syry, kakao, orechy, čokoláda.

 

Najlepšie formy horčíka:

Magnesium citrate

Najpopulárnejší doplnok horčíka. Je lacný a telo ho ľahko vstrebe. Kyselina citrónová však pôsobí ako mierne preháňadlo.

Tento typ je tak skvelou alternatívou najmä pre osoby trpiace zápchou a problémy s hrubým črevom. Ľudia, ktorí majú pravidelnú stolicu, ak nie až príliš častými, by sa tomuto zloženiu mali vyhnúť.

Magnesium taurate

Najlepšia voľba pre osoby, ktoré trpia kardiovaskulárnymi problémami. Tento doplnok horčíka zabraňuje arytmiu a chráni srdce pred poškodením spôsobeným infarktom.

Výrobok sa ľahko vstrebáva a nemá laxatívne účinky.
 
Magnesium malate

Skvelá voľba pre osoby, ktoré trpia únavou. Kyselina jablčná je dôležitou zlúčeninou enzýmov, ktoré hrajú dôležitú úlohu pre energiu.

Magnesium glycinate

Jedna z najviac biologicky dostupných a vstrebateľných foriem horčíka, ktorá navyše nevyvoláva hnačku.

Obsahuje iba 12% horčíka. Zlepšuje funkciu obličiek a zvyšuje látkovú výmenu.

Magnesium carbonate

Vhodný pre osoby s poruchami trávenia a žalúdočnými šťavami.

okzdravie1.jpg

Najhoršie formy horčíka:


Magnesium oxide

Tento typ je ponúkaný vo všetkých lekárňach - zle sa absorbuje.
 
Magnesium sulfate

Jedná sa o úžasného pomocníka v boji pri zápche, ale bohužiaľ obsahuje len malé množstvo horčíka.

Magnézium Glutamate a aspartam

Oboje tieto zložky sú nebezpečné, rozhodne sa im vyhnite. Aspartám je umelé sladidlo a obe tieto zložky sú neurotoxické zlúčeniny, ktoré sa neviažu na iné aminokyseliny.

...............................................................................................................................................................................................

Časť II.

Podľa American Chiropractic Society má odhadom 68 – 80 % Američanov deficit magnézia. Za tieto alarumujúce výsledky je čiastočne zodpovedná naša rastúca závislosť na spracovaných potravinách, ale skutočným dôvodom je to, že pokračujúce erózie pôdy obsah minerálov v našej pôde za posledné storočie značne vyčerpali. Následkom toho veľa druhov ovocia a zeleniny, kedysi bohatých na horčík, ho už neobsahuje v primeranom množstve, čo vedie k výrazným nedostatkom tejto minerálnej látky.

Z tohto dôvody narastá počet ľudí, ktorí sa v snahe zvýšiť príjem životne dôležitých živín obracajú na výživové doplnky, ktoré horčík obsahujú. Avšak, keďže horčík musí byť viazaný na iné látky predtým, než ho telo dostatočne absorbuje, doplnky horčíka prichádzajú vo formách, ktoré majú rôzne účinky na zdravie. V článku sa bližšie pozrieme na najlepšie (i najhoršie) formy horčíka na súčasnom trhu.

 

Najlepšie formy horčíka ako doplnku k strave

Horčík citrát: je najpopulárnejším doplnkom horčíka pravdepodobne preto, lebo je lacný a ľahko sa vstrebáva. Vzhľadom k tomu, že je kyselina citrónová miernym preháňadlom, citran horečnatý okrem toho, že je zdrojom horčíka, funguje aj ako pomoc pri zápche. Je skvelou voľbou pre ľudí s rektálnymi problémami alebo problémami s hrubým črevom, ale nie je vhodný pre tých, ktorí trpia voľným pohybom čriev.

Taurát horečnatý: je najlepšou voľbou pre ľudí s kardiovaskulárnymi problémami, pretože je známe, že je prevenciou arytmie a chráni srdce pred poškodením spôsobeným srdcovým infarktom. Taurát horečnatý sa ľahko vstrebáva (horčík a taurín spolu stabilizujú bunkové membrány), nemá laxatívne účinky.

Horčík malát: výborná voľba pre tých, ktorí trpia únavou, pretože kyselina jablčná, prírodná ovocná kyselina prítomná vo väčšine bunkách tela, je dôležitou súčasťou enzýmov, ktoré hrajú kľúčovú úlohu pri syntéze ATP a výrobe energie. Vzhľadom k tomu, že iónové väzby horčíka a kyseliny jablčnej sa dajú ľahko rozbiť, horčík malát je tiež vysoko rozpustný.

Horčík glycín: je jednou z biologicky najdostupnejších a najvstrebateľnejších foriem magnézia. Tiež je málo pravdepodobné, že by vyvolal hnačky. Je najbezpečnejšou voľbou pre nahradenie dlhodobého nedostatku magnézia.

Chlorid horečnatý: hoci obsahuje asi len 12 % elementárneho horčíka, neuveriteľne rýchlo absorbuje a je najlepšou formou pre detoxikáciu buniek a tkanív. Okrem toho, chlorid (nepleťte si ho s chlórom, toxickým plynom) napomáha funkciám obličiek a môže povzbudiť spomalený metabolizmus.

Uhličitan horečnatý: populárna, biologická forma horčíka, ktorá sa v našich žalúdkoch po zmiešaní s kyselinou chlorovodíkovou zmení na vyššie spomínaný chlorid horečnatý. Je dobrou voľbou pre ľudí, ktorých trápi zlé trávenie a žalúdočné šťavy, pretože má vlastnosti antacíd, ktoré neutralizujú kyselinu chlorovodíkovú v žalúdku.

 

Najhoršie formy horčíka ako doplnku k strave

Oxid horečnatý: je tou najčastejšou formou, ktorú možno dostať v lekárňach, ale nie je chelátovaný (viazaný na organickú molekulu) a v porovnaní s vyššie uvedenými formami má zlú mieru absorbcie.

Síran horečnatý: známy aj ako Epsom soľ, je fantastickou pomôckou pri zápche, ale nebezpečným zdrojom diétneho horčíka, pretože je možné sa ľahko predávkovať.

Horčík glutamát a aspartát: týmto formám sa treba úplne vyhnúť. Kyselina glutámová a kyselina asparágová sú zložky nebezpečného umelého sladidla aspartamu a obe sa pri neviazaní na iné aminokyseliny stávajú neurotoxickými.