Choď na obsah Choď na menu
 


Všeobecne

Chróm sa používa na chrómovanie tak, ako sa zinok používa na pozinkovanie. Oba prvky sú odolné voči okysličovaniu a oba majú spoločné to, že zinok sa v styku s chrómom aktivuje. Tieto poznatky známe v technike sa postupne objavujú aj v biológii, a preto neprekvapujú objavy týkajúce sa súčinnosti zinku a chrómu v ľudskom organizme.V roku 1957 bolo zistené, že chróm spolu s inzulínom, ktorý obsahuje zinok , reguluje metabolizmus cukru v krvi. Zistilo sa tiež, že po konzumovaní stravy bohatej na cukry, sa hladina cukru v krvi pri nedostatku chrómu k normálnemu stavu vracia veľmi pomaly. Taktiež sa zistilo, že existuje látka, ktorá vysokú hladinu cukru v krvi rýchle normalizuje. Dostala názov glukózový tolerančný faktor (GTF).

Funkcie:

  • hlavnou úlohou je usmerňovanie metabolizmu glukózy a syntézy mastných kyselín, cholesterolu a bielkovín

  • posilňuje účinnosť inzulínu

  • zabezpečuje prísun energie

  • udržuje stabilnú hladinu krvného cukru

  • je nápomocný pri liečení cukrovky a hypoglykémie

  • podporuje tvorbu svalov a využívanie tukov na tvorbu energie, a tým pomáha pri znižovaní podielu tukov a zvyšovaní podielu svalov

  • pôsobí adaptogénne

  • pôsobí proti degeneratívnym chorobám a starnutiu

  • znižuje hladinu zlého a zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu

  • znižuje hladinu triglyceridov v krvi a tým chráni pred aterosklerózou a ostatnými srdcovo-cievnymi chorobami

  • redukuje vysoký tlak

  • je potrebný pri štiepení bielkovín a ich využívaní pri syntéze bielkovinových štruktúr

  • možno ho použiť pri liečení takých chorôb ako zákal a makulárna degenerácia oka

  • chráni pred depresiami a únavou, najmä ak sa prijíma ako pikolinát chrómu alebo polynikotinát chrómu

     

 

Denná potreba

Denné dávky sa pohybujú od 50 do 200 mcg. Vhodný je chromium pikolinát alebo chromium polynikotinát. Chróm obsahuje aj pivovarnícke droždie (160mcg/30g droždia). Dávku 200mcg používajte pri jedle alebo s plným pohárom vody, aby ste znížili možnosť podráždenia žalúdočnej steny. Chróm sa lepšie vstrebáva ak je konzumovaný s potravou bohatou na vitamín C . CaCO3 alebo antacídy vstrebávanie chrómu znižujú.

Výskyt

Zdroje chrómu sú: holandský syr(95), celozrnný chlieb(49), lieskovce(32), červená repa(22), cesnak(23), cibuľa(15), hlávkový šalát(14), hovädzie mäso(14), bravčové mäso(10). Viac chrómu obsahujú sušené strukoviny, pečeň a pivovarnícke droždie. Hodnoty sú v mcg/100g.

Pokiaľ jedinci trpia cukrovkou, neodporúča sa brať preparáty bez porady s lekárom, nakoľko tento prvok môže ovplyvniť spotrebu inzulínu a mohlo by dôjsť k chybnej diagnóze.

Príznaky pri nedostatku

Nedostatok chrómu môže viesť k úzkostným stavom, únave, neznášanlivosti, problémom s glukózou. Ďalej zapríčiňuje nevyrovnaný metabolizmus aminokyselín, spôsobuje spomalenie rastu a zvýšenie obezity.

Príznaky pri prebytku

Nadbytok chrómu (anorganického) môže spôsobiť otravy, ktoré končia zápalmi kože, žalúdočnými vredmi a ochorením pečene a obličiek. Ďalej dochádza ku kolapsom krvného obehu, hnačkám, krvavému zvracaniu a prudkým bolestiam. Bez pomoci lekára môže dôjsť k rozpadu červených krviniek a k ťažkému poškodeniu obličiek. K takýmto únikom dochádza len pri úniku chrómu do zdrojov pitnej vody.